Je pondělní ráno, hodiny na monitoru ukazují 5:00 a já sedím u počítače v prázdné kanceláři usrkávaje horký čaj s medem a těše se z příjemného klidu, který hodlám využít k vyřízení pošty, kterou jsem včera nestihl projít.
Otevírám outlook a nestačím se divit, jak se mi ta pošta ze včerejška rozmnožila. Projedu mnohačetný seznam odshora dolu a je mi jasné, že polovina skončí úderem mého ukazováčku na tlačítko delete v koši. Pouštím se do intenzivního mazacího procesu všech těch nevyžádaných pitomin, když mé oko pookřeje zahlédnutím známého jména. Markétka.
Potěšen z poznání, že mně píše moje kamarádka, která je po dvouměsíční návštěvě Kanady zase zpět v Česku, zvědavě otevírám obsah emailu. A protože má její dopis velmi zajímavý obsah, dovolte mi, abych se o něj s vámi podělil.

Milý Petře,
mám na Tebe velkou prosbu. V rámci doučování syna i sebe (dělám teď dálkově vysokou školu) hodně používám: khanacademy.org
Byla bych moc ráda, kdyby se článek o ní objevil na Pozitivním světě, případně na Tvém blogu a kdekoliv jinde. Můj problém je, že neumím tak pěkně psát a tak Tě prosím o korekturu, nebo ještě lépe o kompletní přepsání dle Tvého uvážení – samozřejmě jen pokud Tě to zaujme a budeš souhlasit. Anebo o jakoukoliv radu…,  cokoliv Tě napadne.

Moc děkuju předem
 
Markéta

Kvalitní vzdělání on-line a zdarma existuje! Jen si ho musíme přeložit do češtiny. Pomozte nám, prosím!

V roce 2004 pracoval Salman Khan v hedgeových fondech a začal s vkládáním videí na doučování matematiky na YOUTUBE pro svoji neteř. O sedm let později má hotových více než dva tisíce lekcí, které jsou každý den po celém světě zobrazeny téměř 100.000 krát.
 
Salman Khan založil svou akademii (www.khanacademy.org)- jako neziskovou organizaci s posláním zajistit vzdělání na světové úrovni zdarma, pro kohokoliv a kdekoliv. Že se mu to daří, potvrzuje i Bill Gates, který skrze tento web učí i své děti a Khan Academy významně podporuje v rámci své nadace. V současné době se jedná o software, kde více než milion registrovaných studentů studuje on-line, zdarma, svým tempem. Khan Academy je tak nejpoužívanějším vzdělávacím archivem či školou na itnernetu. Zahrnuje vše od sčítání po integrální počet, fyziku, chemii i biologii. 
 
Khanův projekt je úspěšný i díky tomu, že jeho lekce jsou dlouhé, nebo spíše krátké, jen 10 minut.
Pokud přemýšlíte, jak dokáže naučit integrální počet během 10ti minut, pak zůstaňte v klidu.
Je rozdělený do 190 částí a to nepočítáme 32 přípravných lekcí. Khanova metoda využívá optimálního poměru délky lekce a schopnosti koncentrace. Na rozdíl od běžné výuky lze lekci zastavit a vrátit se do okamžiku, kdy přestala být probíraná látka jasná. Nikdo Vám nestojí za zády a neptá se "Ty to opravdu pořád nechápeš??" a podobně. Neruší Vás osoba učitele, nikdy nemáte pocit, že zdržujete. A především jsou Khanovy lekce místy opravdu vtipné :).
 
Děkovné příspěvky studentů najdete snad pod každým z videí. Typickým příspěvkem je: "Kéž by nás učili matiku ve škole takhle", "díky Sale, dnes jsem složil zkoušku, pořád tomu nevěřím, ale vím, že jen díky Khan Academy" nebo "dneska jsem poprvé derivoval a smál se u toho :)". Přesvědčte se sami. A pomozte nám, prosím, s překlady.
 
V současné době je možné titulkovat videa z Khan Academy do češtiny i tvořit české verze videí a vkládat na český kanál You Tube "KhanAcademyCzech". Je to příležitost pro studenty i učitele. Spojí tak užitečné s užitečným, budou se při této práci učit potřebný předmět, angličtinu a ještě při tom udělají něco pro to, aby byl náš svět lepším :).

Zájemci mohou začít hned na webových stránkách Khanovy akademie, nebo pošlete e-mail na marmat@centrum.cz pro další instrukce.
 
Odkazy :
 
Khanacademy.org
 
Lekce z algebry, kde již lze nastavit české (a také slovenské a další) titulky:
http://www.khanacademy.org/video/simple-equations?playlist=Algebra
 
Videa o Khan Academy:
 
http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html (lze pustit s českými titulky)

http://www.khanacademy.org/#khan-academy-related-talks-and-interviews
 
Články o Khan Academy:

http://money.cnn.com/2010/08/23/technology/sal_khan_academy.fortune/index.htm
http://www.businessweek.com/magazine/content/11_22/b4230072816925.htm
 
 
Pokud se nad obsahem Markétčina dopisu zamyslíme a rozvineme možnosti, které nám tento způsob samostudia naskýtá, dá se namítnout, že se tento způsob již na vysokých školách z části aplikuje. Ano, ale jen v nepatrné míře, a to spíše jako pomocný systém studia. Kompletní tvorbou a zavedením této výuky progresivní formy samostudia aplikovanou na všechny oblasti školství se dá, dle mého názoru, dosáhnout razantní úspory v nákladech především ze strany studentů a žáků. Nižší náklady, ale i časová přizpůsobivost, otevírají dokořán cestu všem občanům, a to i těm, kteří by z časových a finančních důvodů nebyli schopni studium realizovat. Míra a rozsah uvolněných vědomostí formou cílených, např. audiovizuálních, přednášek nebo tištěného textu otevírá nebývalý zdroj vědomostí pro celé lidstvo ve všech oblastech lidské moudrosti a vědění.
Sám jsem tuto formu získávání potřebných vědomostí měl možnost využít v oblasti fyzikálních magnetických jevů ze série audiovizuálních poutavých nahrávek jistého uznávaného univerzitního profesora, které mně umožnily získat mnoho potřebných, jinak pro mne těžko dostupných, informací.

Když se na možnou aplikaci uvedeného studia podíváme z ekonomického hlediska a vysokoškolské studium by probíhalo například z 80% samostudiem z domova, finanční zatížení studujícího by se scvrklo na minimum, a studium by se stalo dostupným celé řadě potenciálních nových uchazečů. Nemluvě o tom, že by tito lidé na něj nemuseli být časově vázáni a mohli by být i ekonomicky aktivní nebo v klidu studovat při rodičovských povinnostech. Tato forma vzdělávání celých národů by nemusela být bezpodmínečně zacílena jen na studenty, ale měla by být zaměřena na všechny oblasti lidského života, tak, aby moudrost a vzdělání mohlo účinně působit na lidskou populaci jako celek. Vzdělanost lidské populace a zpřístupnění dostatku informací v hlavních pilířích lidského života, jako je ekonomická zodpovědnost, morální stabilita, sociální rovnováha atd. formou výkladu SROZUMITELNÉHO PRO ŠIROKÉ SPEKTRUM LIDÍ- to je cesta, kterou bychom se měli ubírat, a právě v tom vidím obrovský potenciál Khanova systému. 

Pro případné kritické názory uvádím: Tento příspěvek neřeší složitost případné aplikace uvedeného řešení do školského systému, je to jen myšlenka, která se opírá o již zavedené úspěšné aplikace a systémy, které je třeba dále rozvíjet a uplatňovat do praxe.

Petr Havlíček