Znovuzavedení krajských úřadů prosadila ČSSD a zřejmě dobře věděla proč…. Přitom se jedná o zcela zbytečný úřad, který jen slouží politickým stranám k systematickému procesu vyvádění peněžních prostředků do stranických, a hlavně vlastních, kapes.
Na případu Ratha lze demonstrovat, jak asi fungují krajské úřady. Přes tuto umělou, a dle mého názoru zcela nepotřebnou, administrativní strukturu se provádí mocensko ekonomické machinace, které ale naše společnost v podstatě vůbec nepotřebuje. Je to jen další zcela zbytečná úřední administrativa, která si usurpuje vládu rozhodovacího procesu, jenž ale přirozeně náleží do kompetence místním samosprávám. Pro toto svoje tvrzení mám následující vysvětlení. Již desátým rokem zastávám funkci starosty a krajský úřad v podstatě vůbec nepotřebuji. Z povzdálí jen sleduji, jak spříznění starostové s tou nebo onou politickou stranou leští kliky kanceláří úředníků, aby „vycucli“ pro své město a obec co největší díl koláče. Pokud se podíváte na čerpání jakýchkoli krajských dotací, pak největší část financí je nejčastěji směřována do rodiště hejtmana či ke kamarádíčkům spolustranických papalášů. Je to jen další dělení medvěda a zneužívání politické moci k zviditelnění jednotlivých politických potentátů a stran.
To ale není ten nejbolavější puchýř současného systému. Krajská struktura je nástrojem pro vytváření několikanásobného korupčního efektu. Případ Ratha je toho přesnou ukázkou. Struktura je následující. Vláda – ministerstvo – kraj – město – firma. Na všech těchto úrovních se ze společného krajíce ukusuje, až na konci zbude jen pomyslná kůrka.
Proto, aby proces zneužívání a rozkrádání státních peněz byl pokud možno co nejméně přehledný, vymyslí se složitý systém dotačního přidělování, místo toho, aby peníze proudily rovnou do rozpočtu obcí, měst a dalších potřebných oblastí naší země. Politici a úřednická mašinérie disponuje v současnosti cca nejméně čtyřmi stovkami dotačních titulů a přitom veřejnost jich zná necelých třicet. A já se ptám, proč má o penězích rozhodovat úředník nebo politik, když o potřebách v daných oblastech většinou neví nic? Od toho jsou přece kompetentní místní samosprávy, které ale musí ohnout hřbet a poníženě škemrat u zcela zbytečného a mnohdy nekompetentního úředníka o almužnu. A pokud se starosta nedostaví ve stejném stranickém tričku, jako nosí hejtman, má většinou smůlu. Krajský úřad je tudíž zcela zbytečným mezičlánkem, který svojí podstatou slouží stranám k rozdělování finančních prostředků a okrádá místní samosprávy o jejich kompetence, které jim přirozeně, z podstaty jejich úlohy ve společnosti, náleží.
Domnívám se, že je třeba v dalších volbách pečlivě naslouchat, zda se na scéně neobjeví politický subjekt, který by měl ve svém programu zrušení krajské samosprávy. Pak je dle mého názoru třeba toto seskupení podpořit, neboť zrušení krajů přinese naší zemi potřebný návrat k přirozeným hodnotám, zmizí drahý, zcela zbytečný, mezičlánek a zabrání se gigantické korupci.
Petr Havlíček
www.pozitivnisvet.cz
Krajské úřady asi neprosadila ČSSD. Dobře si pamatuji, že jsem vytýkal bezzásadovost jitému politikovi ČSSD, který prohlásil: NO – BYLI JSME SICE PROTI OBNOVĚ KRAJŮ, ALE TEĎ KDYŽ EXISTUJÍ, MĚLI BYCHOM V NICH ZÍSKAT CO NEJVĚTSÍ ZASTOUPENÍ“.
že vznik 14 ti krajů nebyla jen zásluha ČSSD, ale i ODS, KDU… To, že by bylo na čase uvažovat o jejich zrušení je zcela legitimní požadavek. Já jej naprosto podporuji. Rázem bude ČR bez rozpočtového deficitu
S korektností článek nemá bohužel mnoho společného. Článek zcela pomíjí holý fakt, že vzniku krajských úřadů předcházelo zrušení okresních úřadů! O jejich agendu se podělily dílem tzv. pověřené obce a dílem nově vzniklé krajské úřady. Přičemž původní záměr mělo být snížení počtu úředníků. K tomu však bohužel nedošlo. Chtělo by se říct, že přesně tak jak se u nás v postkomunistickém období děje vždy, když někdo halasně hlásá radikální změny, které mají jakože ušetřit. Podobně jako tomu je i v tomto článku.
Občané by se proto neměli chovat jako OVČANÉ (!) a kriticky přemýšlet nad vším, co je jim předkládáno.
Ono totiž kraje nemají na starosti jen ony „medvědy“ porcované podle afinity k hejtmanovi, ale také správu silnic (!), středních škol, agendu ochrany přírody a já nevím co všechno ještě.
Zatajuje-li autor důležitá fakta, pak je třeba se mít na pozoru, i kdyby šlo o vlastního bratra!
Vážený pane,
v nadpisu vašeho příspěvku uvádíte, že článek je zjevná manipulativní předvolební agitka. Ve svém článku vcelku srozumitelně kritizuji všechny politické strany bez výjimky, a v tuto chvíli neznám žádný politický subjekt, který by měl ve svém programu zrušení krajských úřadů. Také vcelku zřetelně uvádím, že kompetence krajů náleží místním samosprávám a ne krajským úředníkům, kteří jsou odtrženi od reálných potřeb obyvatel, a to ve všech oblastech, tedy i školství, silnic a životního prostředí, tak, aby nemohlo docházek k jednostrannému upřednostňování svých známých spolustraníků. Moje kritika byla samozřejmě směřována na přebujelou státní administrativu a její nekompetenci. A teď to nejpodstatnější, zkuste, prosím, vyjmenovat, co jsem podle vás zatajil a když už budete v tom, tak nám zkuste sdělit vaše jméno, které jste naopak vy zatajil a to nejen pod článkem, ale i při registraci uživatele.
Petr Havlíček
Přiznám se, že bych spíše očekával jakýsi náznak sebereflexe…
Přeci jen nepředpokládám, že by jste nerozuměl psanému textu, stejně jako, že by jste nevěděl nic z toho, co mi předhazujete. Nicméně i tak Vám za Vaši reakci děkuji. Ono je lépe poznat jak se věci mají dlouho před volbami, než-li krátce po nich…