Věci veřejné zdánlivě postavily pana Kalouska před dilema. Dálnice nebo restituce? Všichni asi tušíme, že panu ministrovi financí je ukradené oboje. To, o co jde, je rozkol v koalici. Jen proto cíleně navrhl rozpočet ministerstvu dopravy nižší u těch 10 miliard, které fondu dopravní infrastruktury dnes chybí.
Cílem je postupně se dopracovat k pádu vlády a mimořádným volbám a je důležité, aby podíl viny měla TOP 09 co nejmenší. To je fakt, který jsem si dnes ráno nevymyslel. Už pár týdnů se s ním perou politici všech parlamentních stran a všichni s ním  počítají.
Jen veřejnost to jaksi netuší. Boj o Bátoru nebyl souboj s prostořekým úředníkem, ale jeden z opakujících se pokusů ministra financí jak "ne vlastní vinou" rozhodit koalici.

Důvod pro setrvání ve vládě pro ministra Kalouska totiž padá s koncem tzv. "Ekotendru". Obě koaliční strany ODS i VV jsou proti němu, a tak ztratili pro ministra svůj význam. Už není důležité ministerstvo ani vláda, ale nové volby. Ty ovšem musí být co nejdřív. Největším marketingovým přínosem v minulých volbách byl předseda Schwarzenberg a jeho potenciál s časem i věkem klesá. Snad mi upřímná slova odpustí, ale já nejsem ten, kdo využívá v kampani. Takže důležité je, aby nové volby byly co nejdříve.
Důvodů je samozřejmě víc. Druhým největším bonusem TOP 09 je Hnutí starostů a nezávislých (STAN). Jejich problém je, že to jsou slušní lidé zvyklí z komunální politiky méně politikařit a víc pracovat.  Pnutí mezi odpadlíky z KDU.-ČSL a jimi se budou v budoucnu jen zvyšovat. Jen si představte, že Polčák s Gazdíkem ze STAN navrhují uzákonit hmotnou odpovědnost politiků a úředníků za jejich rozhodnutí a také mají velmi konkrétní návrhy, jak bránit předražování zakázek. Pro pana exministra obrany Bartáka či mnohé exlidovce tak začínají být dokonce nebezpeční. No, představte si, že by všichni, kdo zodpovídají za veřejné peníze, platili škody ze svého? Chcete ty kluky ožebračit? Nebo že by dokonce měli i trestní odpovědnost? Ba ne – tahle vláda i politická konstelace skutečně ztrácí původní smysl.

Samozřejmě jsou tu i klesající volební preference, jejichž pokles se rozhodně v budoucnu nezastaví. Naopak se do hry vrací KDU-ČSL, očištěná od největších prospěchářů a ostudných figur.
Tohle vše je pro tzv. tvrdé jádro TOP 09 reálná hrozba. Stále míň voličů věří mýtům o úsporách člověku, který léta odmítá zdanit hazard a na straně druhé léta bojuje za nesystémově vyhozené miliardy na odstranění ekologických škod. (Jen pro skalní věřící, těch 114 miliard, které pan ministr navrhoval původně, je vlastně cena privatizovaného majetku, ke kterému se škody vážou. V praxi by to znamenalo, že kdybychom ho rovnou dali zadarmo, tak teď máme klid.)

Takže jak dál – dálnice nebo restituce?
Ukradený majetek se vrátit musí. Ať jde o kohokoli. Navíc nás nevyřešené restituce stojí velké peníze, které stát církvím posílá. Církve samy ale zase tolik nedostávají a svazuje to jejich činnost. Ne misijní, ale nemají třeba na to, aby mohly opravit památky s pomocí fondů EU. Nemají totiž ani potřebnou finanční spoluúčast. A tady to je ke škodě nás všech, protože chtěj nechtěj, církevní památky jsou dědictvím nás všech a navíc jsou i velmi ceněnou atraktivitou pro turistický průmysl.
Ministerstvu dopravy chybí cca 10 miliard na investice do dopravní infrastruktury. Nejsou to peníze na úředníky, ale přímo na stavby a rekonstrukce. Kdo jel po jakékoli české silnici, ví, že je to třeba jako soli. Bezesporu jde tu stále ještě šetřit, ministerstvo dopravy to ví a dohled nad stavaři viditelně zostřuje. Ale je třeba dostavět rozestavěné, protože konzervace staveb bude ještě nevýhodnější.

Takže kde vzít a nekrást?
Samozřejmě první, co nás napadne, je nekrást. Tady je peněz habaděj, ale to je na dlouhé lokte a nekonečný příběh.
Krom toho bychom se mohli shodnout, že stát přestane dotovat nejbohatší. Tady musím pana ministra Kalouska pochválit, jako jeden z mála je proti tomu, aby se emisní povolenky rozdávaly zdarma (to jen pro ukázku a pochvalu, vím, že ty peníze by nešly na dopravu). Jen ČEZ za poslední tři roky podle médií dostal zadarmo povolenky v hodnotě 3 miliardy korun. Není ovšem sám. Povolenky dostávají dnes firmy zdarma pod podmínkou modernizace provozu. Povolenky jsou svým způsobem pokutou firmám, jejichž emise zamořují prostředí víc, než povolují normy.  S tím, že jde zároveň v uvozovkách o "obchodovatelný  cenný papír". Tzn., že to co nerozdáme, můžeme prodat tady či jinde ve světě.
Povolenky zdarma navíc křiví ceny energií a tepla. Pokud by firmy platily povolenky, anebo musely investovat do nových, méně zdraví škodlivých technologií, pak by byla elektřina dražší. Tomu se ovšem lobbisté brojící proti moderním technologiím brání. Těžko by pak tvrdili, že solární energie je dražší než uhlí.
Pochopitelně našli bychom další dotace a odpustky, které jdou velkým firmám – ať už to jsou daňové prázdniny pro velké investory nebo nízké firemní daně. Zvýšení daně z 19 na 20 procent rozhodně žádnou firmu neohrozí. Stamilionové čisté zisky bank nebo energetiků prostě o procento poklesnou. Žádný bankéř proto v sociální síti neskončí a šéf ČEZu pan Roman snad také ne.
Takhle bychom mohli pokračovat, ale je naprosto zřejmé, že stačí mírně přehodnotit priority – nejde totiž jen o dálnice. Katastrofální stav je u policie, která dnes už prostě není schopná řešit ani běžnou kriminalitu. Není to jen Šluknov – nárůst neřešení kriminality je nepřímo úměrný poklesu stavu policistů. To je statistický fakt a nikdo s tím dnes nic nedělá. Tragédie je, že dnes jen tlumení krize na Šluknovsku pohltí 10 milionů jen  za pár týdnů, zatímco tahle částka by loni stačila pokrýt pár řadových policajtů navíc a ke krizi by možná dojít nemuselo. I když, kdyby se odpovědní řádně zajímali o problémy lidí z ulice, Romy v často v zoufalé situaci nevyjímaje, pak mnohému se dalo předejít i zadarmo či v ceně služeb, které si u vlády a samospráv platíme.

Stručně řečeno zdroje jsou, jen musíme chtít po nich sáhnout. Jiná věc je ochota TOP 09 pracovat dál v koalici nebo vyvolat mimořádné volby. Osobně bych s nimi nepočítal na sto procent, byť už kolegové z ČSSD zcela vážně diskutují, zda budou lepší na jaře či na podzim. Hodně záleží na prezidentovi. Ten může po pádu vlády pověřit znovu ODS nebo jinou stranu a ty pak mohou ustavit novou řádnou vládu – bez topky, ale třeba s její kooperativnější částí – se Starosty. To by pak bylo nejen po ekotendru, ale i po legraci.

Tomio Okamura

okamura.blog.iDNES.cz